Ayurveda

natuurlijke geneeswijze

Ayurvedisch consult

Video afspelen

Ayurveda is een natuurlijke geneeswijze welke kennis schenkt over het leven en hoe te leven. Door deze kennis is de therapeut in staat om te genezen bij klachten en aandoeningen. Het fysieke lichaam bestaat uit de 7 dhatu’s (weefselsoorten). De spijsvertering (agni) speelt hierin een cruciale rol om deze 7 dhatu’s sterk en gezond te houden.

Een unieke blauwdruk

Ieder persoon heeft een unieke constitutie oftewel blauwdruk. Je hebt er misschien wel eens van gehoord. Deze blauwdruk bestaat uit 3 onderdelen of dosha, ze heten Vata – Pitta – Kapha.

Vata

Elementen ether en lucht

Pitta

Element vuur (en een beetje water)

Kapha

Elementen aarde en water

Klachten door onbalans

Als deze dosha langer uit balans zijn doordat ze in de meeste gevallen te hoog worden, kunnen klachten gaan optreden. De behandeling van de therapeut bestaat erin om het oorspronkelijke evenwicht te herstellen. Hoe meer de client dan volgens de blauwdruk leeft, hoe optimaler je gezondheid zal worden en daarna blijven. De methodiek is als volgt: de therapeut gaat met je in gesprek tijdens het eerste consult. Zij neemt onder andere een pols en tongdiagnose af. Zij constateert vervolgens waar de zwakste schakels zich bevinden en stelt een op maat gemaakt persoonlijk plan op.

Voor een diepgaande uitleg over ayurveda lees je onze blog: "wat is ayurveda, een complete uitleg?".

Het herstelproces

Therapeut en client werken samen naar herstel van evenwicht. Het zelf herstellend vermogen van het lichaam wordt gestimuleerd. Waar nodig kunnen er Ayurvedische behandelingen ingezet worden. Deze behandelingen versnellen het herstelproces. Verschillende kruiden en massage technieken worden gebruikt om de weefsels te voeden, blokkades op te heffen en afvalstoffen af te voeren.

Je gezondheid behouden

Ayurveda heeft als prioriteit om je gezondheid te behouden oftewel een preventieve aanpak heeft de voorkeur. Soms is er echter al sprake van ziekte dan ligt de focus op het herstel. De kern van het probleem wordt aangepakt waardoor uiteindelijk ook de ziekte symptomen zullen verdwijnen. De Ayurvedische behandelingen zijn ruim en veelzijdig. Yoga beoefening en meditatie zijn onderdelen van het systeem en daarom zijn we blij deze geneeswijze aan te kunnen bieden bij De Yogaschool. Je kunt je aanvraag rechtstreeks richten aan Katya.

Ayurveda komt uit de ‘Veda's’, een oude, alomvattende leer die mens, natuur en kosmos als een geheel beschouwt. Het terug in evenwicht krijgen van uit balans gebrachte Dosha's vormt de basis van Ayurveda.

IMG-20220330-WA0011

praktische informatie

Een eerste consult duurt +-90 minuten en kost €75,- Vervolgconsulten (indien nodig) zijn €50,-. Ayurvedische behandelingen zijn op indicatie. Geïndiceerd vanuit het consult of doorverwijzing. In de Ayurvedische traditie worden vrouwen gemasseerd door vrouwen en mannen gemasseerd door mannen. Ik masseer in overeenstemming met deze traditie, alleen vrouwen.

een ayurvedisch consult aanvragen

Zou je graag een Ayurvedisch consult willen of ben je op zoek naar wat meer informatie over Ayurveda? Neem contact op met Katya, ze helpt je graag verder.

Katya Huber

Als je denkt geen e-mail te hebben ontvangen dan zou je de spam box kunnen checken. Daarnaast gaan wij veilig om met jouw gegevens en delen deze niet.

Lasonderstraat 3a

Enschede