blogs

Het maatschappelijk belang van de Yogaleer, juist nu. (Deel 1)

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. Het is een weg naar levenskunst.

Het maatschappelijk belang van de Yogaleer, juist nu. (Deel 1)

We hebben tegenwoordig toegang tot enorme hoeveelheden informatie. Iedereen die vindt dat hij of zij iets te melden heeft kan zich presenteren op een van de vele digitale podia. Idealisten hopen dat  meer contact tot meer wederzijds begrip en verbroedering zou leiden. Het tegendeel lijkt voorlopig het geval te zijn. De opkomst van populisme, desinformatie, grootschalige manipulatie en samenzweringstheorieën is te koppelen aan de opkomst van sociale media. Deze ontwikkelingen voeden angsten en begeertes. Mensen ervaren daardoor meer stress en vermoeidheid. Ze hebben vrijwel onbeperkte toegang tot zowel kennis als misleiding. Overal kun je in de media de toename van verwarring en onvrede waarnemen die daar uit voortkomt. Het is van groot belang dat we daar individueel én als samenleving een antwoord op vinden. De Yogaleer heeft dat antwoord al eeuwen te bieden, omdat de problemen die nu zichtbaar worden op zich zo oud zijn als de mensheid zelf, maar alleen met de mogelijkheden van nu een andere verschijningsvorm hebben.

Alle mensen leven in wezen met hetzelfde probleem. Vanaf je geboorte leef je in de overtuiging dat je een individu bent die is afgescheiden van andere mensen terwijl je voor je voortbestaan afhankelijk bent van die anderen. Je ontwikkelt onderbewust een strategie om daar mee om te gaan. Je creëert een zelfbeeld dat is gericht op de vervulling van je verlangens en de beheersing van je angsten. In dat proces ontstaan 2 fundamentele problemen:

1. De ontwikkeling van je persoonlijkheid vindt grotendeels onderbewust plaats en onder invloed van het oordeel van anderen (ouders, klasgenoten leraren, opa’s, oma’s enzovoorts) die zelf ook onderbewust tot hun eigen oordelen gekomen zijn, die ze jou dan weer meegeven met (meestal) alle goede bedoelingen van dien. Daardoor overkomt je van alles dat je niet voorzien had. Je schommelt heen en weer tussen constructieve en destructieve gewoontes met vele bedoelde en onbedoelde gevolgen. Je raakt verstrikt in een actie-reactie proces. Je hebt de overtuiging dat dit nou eenmaal bij het leven hoort. Je bent ongemerkt meer aan het overleven dan leven. En dat put je uit en daardoor heb je ook minder oog voor anderen.
  2. Het tweede probleem is dat je gehecht raakt aan je zelfbeeld, maar onderbewust weet je dat je persoontje tijdelijk is en dat bezorgt je angsten en daardoor voel je steeds weer de drang naar aanpassing en verandering. Je hebt je gehecht aan iets tijdelijks en dat geeft je dus nooit echt rust.

Onze problemen ontstaan dus uit de onjuiste overtuiging dat we als individu afgescheiden zijn en dus onze eigen belangen moeten beschermen. Om het bot te zeggen: alle problemen ontstaan uit egoïsme en alle nieuwe technologie biedt steeds meer mensen de mogelijkheid om dat te verspreiden. De Yogaleer benoemde dat al millennia geleden en biedt een proces in 8 stappen om uit die tredmolen te stappen. Als je problemen zijn ontstaan uit gebrek aan bewustzijn, dan is bewustwording dus de enige oplossing. Onvrede met je leven stopt als je écht vrede vindt met jezelf. Alleen dan vind je rust. Yoga is eenwording met je ware aard, volledige zelfacceptatie. Dat lukt je alleen door je aandacht naar binnen te keren en vanuit innerlijke stilte waarachtig naar jezelf te kijken en door te dringen tot je zuivere ware aard. Dan voel je de zuiverheid waarmee je geboren bent. Dan voel je de tijdloze liefde weer voor wie je echt bent. Je overziet dan ook de verbanden tussen alles wat je overkomen is. Als je dat bereikt dan is er ook ruimte in je leven voor liefde voor en van anderen (die allemaal in hetzelfde schuitje zitten als jij) en voor liefde voor Het Leven in het algemeen. Het achtvoudige pad van Patanjali beschrijft een proces in acht stappen om dat te bereiken.

Sta er eens bij stil hoe de samenleving eruit zou zien als iedereen vrede zou voelen met zichzelf en zijn of haar medemensen. Dan is er vrede op Aarde. Dat is het maatschappelijk belang van De Yogaleer. Daarvoor bestaat De Yogaschool en daarom geven we elke dag lessen en roepen we iedereen op om ons voorbeeld te volgen.

Veel succes.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP!

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Yogaschool logo

De Yogaschool

ervaar de kracht van de stilte

De Yogaschool geeft al 26 jaar de gerenommeerde opleiding Raja Yoga en is de grootste yogaschool van Oost-Nederland.

Favorieten

Wil je meer weten?

Kom naar een persoonlijke kennismaking

Ontdekken

Dit vind je ook interessant

Vormen van Yoga

Er zijn zoveel varianten van Yoga dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Toch is in de oorspronkelijke leer heel helder geformuleerd wat Yoga in essentie is.