blogs

Het maatschappelijk belang van de Yogaleer, juist nu. (Deel 3)

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. Het is een weg naar levenskunst.

Het maatschappelijk belang van de Yogaleer, juist nu. (Deel 3)

Dit is de derde blog van de trilogie over het maatschappelijk belang van de Yogaleer. De vorige twee vind je hier en hier. We willen je graag laten zien dat de Yogaleer als methode voor persoonlijke én collectieve ontwikkeling iedereen aangaat. We hebben al uitgelegd dat de mens zich al vanaf zijn of haar geboorte als afgescheiden individu ervaart en zich daardoor steeds in een tweestrijd bevindt tussen persoonlijke korte termijn belangen en een onderbewust besef van verbondenheid met zijn of haar omgeving. Die tweestrijd beheerst het leven van de meeste mensen en de Yogaleer is een methode waarmee je kunt leren om je uit die tweestrijd te bevrijden. Dan leer je door bewustwording om  onder alle omstandigheden je innerlijke harmonie te verenigen met groepsharmonie.

Je kunt elke dag vaststellen dat het herstellen van het besef van verbondenheid tussen alle mensen van groot belang is. Ondanks het feit dat we de pijn van anderen live beschikbaar hebben worstelen we nog steeds met onze individualiteit en afscheiding van het geheel. Die discussie wordt ook steeds scherper van toon. Blijf wel steeds beseffen wat er aan de hand is: Individuen voelen zich bedreigd en slaan aan op hun persoonlijke overlevingsdrang, desnoods ten koste van anderen. En daar zit dus aan twee kanten een probleem. Individuen voelen zich niet veilig en ervaren dit als een last en tegelijkertijd hebben ze de neiging om vanuit hun afgescheidenheid de belangen van anderen te negeren en zijn ze zelfs bereid die belangen willens en wetens te schaden. Dat zie je in alle maatschappelijke discussies terug. Er is een oneindig aantal verschijningsvormen van dit dilemma: We vinden het milieu belangrijk, maar we passen ons gedrag maar ten dele aan. Gezien de verkiezingsuitslag kunnen we vaststellen dat velen minder buitenlanders willen toelaten maar tegelijkertijd voelen we de pijn van de beelden van vluchtelingen en oorlogsgebieden. Van beide kanten komen mensen met fysiek en verbaal geweld in verzet en dat leidt tot nog meer onbegrip. Gelukkig hebben we allemaal óók gevoel in ons lijf. De stem van de stilte spreekt ons aan op ons geweten, dat is de echo van onze diepste herinnering aan verbondenheid. Het probleem is wel dat die stem juist als we ons niet veilig voelen overschaduwd wordt door onze overlevingsdrang. Daardoor is de balans zoek.

We zijn als mensheid nog steeds aan het leren dat we onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Als wij grote delen van de Wereld verwaarlozen, vervuilen en/of uitbuiten, dan komen de problemen die we daar veroorzaken vanzelf bij ons terug. Dat is karma. De schade die we veroorzaken met ons egoïsme komt vroeg of laat bij ons terug. Dat zie je op Wereldschaal, maar ook direct om je heen. Je ziet het in relatie tot je collega’s, buren, familie en gezin. Conflicten zijn leerkansen. Uiteindelijk zul je de bewustwording willen ontwikkelen dat je allemaal met elkaar verbonden bent en samen tot harmonie moet komen in het belang van de groep én van jezelf. Natuurlijk hebben we wetten die de hier beschreven tweestrijd binnen beheersbare grenzen houdt, maar eigenlijk is dat niet de echte oplossing. Die kan alleen uit bewustwording komen. Uiteindelijk zullen we allemaal uit vrije wil tot gedrag moeten komen dat onze individuele belangen én de collectieve belangen bij elkaar brengt. Dat werkt natuurlijk alleen als iedereen dat doet. Zolang er mensen zijn die schade doen uit egoïsme zal de rest zich daar tegen moeten beschermen. De enige route naar geluk voor iedereen is de bevordering van bewustwording en dus ook van verbondenheid. Meditatie is daarbij de weg en Asana is de voorbereiding voor meditatie. De Yogaleer is een samenhangend geheel dat je leert om zélf een samenhangend geheel te worden. De eerste twee stappen van het achtvoudige Yoga pad (De Yamas en de Niyamas) zijn de eenvoudige aanwijzingen voor herstel van harmonie, die alleen werken als je die vanuit vrije wil en dus vanuit bewustwording integreert in je leven én in de cultuur van je groep. Dan is herstel van harmonie op alle niveaus bereikbaar voor iedereen. Dan is vrede op Aarde een feit. Vrijheid door onderscheidingsvermogen voor iedereen is de belofte van de Yogaleer. Dat is het maatschappelijk belang van De Yogaleer. Daarvoor bestaat De Yogaschool en daarom geven we elke dag lessen en roepen we iedereen op om ons voorbeeld te volgen. Omarm de Yamas en de Niyamas en pluk daar elke dag de vruchten van.

Veel succes.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP!

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Yogaschool logo

De Yogaschool

ervaar de kracht van de stilte

De Yogaschool geeft al 26 jaar de gerenommeerde opleiding Raja Yoga en is de grootste yogaschool van Oost-Nederland.

Favorieten

Wil je meer weten?

Kom naar een persoonlijke kennismaking

Ontdekken

Dit vind je ook interessant

Vormen van Yoga

Er zijn zoveel varianten van Yoga dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Toch is in de oorspronkelijke leer heel helder geformuleerd wat Yoga in essentie is.