blogs

Geweldige saaiheid door kundigheid in Raja Yoga

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. Het is een weg naar levenskunst.

Geweldige saaiheid door kundigheid in Raja Yoga

Mensen hebben een moeilijke relatie met saaiheid. Enerzijds kunnen ze het niet verdragen. Zodra hun leven saai wordt verzinnen ze iets nieuws wat de hele boel overhoop gooit, zodat ze daarna weer tijden bezig zijn om weer in balans te komen en als dat dan gelukt is, dan beginnen ze weer op nieuw. En zo schommelen velen van ons heen en weer tussen balans en onbalans.

Om tot duurzame harmonie in je leven te komen is het van groot belang dat je de waarde en onvermijdelijkheid (!) van saaiheid gaat herkennen. Laten we er daarom eens wat beter naar kijken. De essentie van saaiheid is voorspelbaarheid. Je kunt bij wijze van spreken het verdere verloop van je leven al uittekenen. Dat vinden de meeste mensen een ongemakkelijk idee. En anderzijds vinden we de veiligheid van voorspelbaarheid waardevol.

Je ziet deze schommeling ook bij leerlingen die vorderingen maken met de toepassing van de Yamas in hun leven. Ze leren mediteren en ze ontdekken dat ze inderdaad meer ruimte voor de hoofdzaken in hun leven krijgen als ze geen geweld meer plegen, niet meer liegen of stelen en hun energie niet meer versnipperen met bijzaken of allerlei korte termijn begeertes. En zodra die ruimte in het leven ontstaat komt ook onmiddellijk de vraag op hoe die ruimte gevuld moet worden. De moeilijkste oefening voor een beginnende Yogabeoefenaar is om de ruimte ongevuld te laten. Niks doen is in onze samenleving bijna ondenkbaar voor veel mensen. Dat wordt allemaal makkelijker als je ook idealen hebt. Zodra je hogere doelen in je leven hebt wordt de ruimte in je leven gevuld met zaken die je vervulling geven. Daar krijg je dus energie van! Daar loop je niet op leeg. Zorg dus steeds dat je beoefening van de Yamas (de dingen die je beter niet kunt doen, waardoor er meer ruimte in je leven ontstaat) gelijk oploopt met de beoefening van de Niyamas (de idealen die je tot zielsvervulling brengen). Dan heb je geen last van dit dilemma. Dan wordt je leven een proces van permanente verbetering.

Besef ook dat saaiheid uiteindelijk de onvermijdelijke uitkomst is van een proces van bewustwording in alles wat je doet. Naarmate je kundiger wordt in de dingen die je doet, wordt de uitkomst steeds voorspelbaarder en daarom wordt het dus ook steeds saaier, behalve als je het doet met een hoger doel. Dan is die saaiheid moeiteloze vervulling van je zielsverlangen. Dan heb je een weg gevonden om tijdens de realisatie van je levensdoelen harmonie te bewaren onder alle omstandigheden. Dat is een hoog doel, dat is zelfrealisatie, dat is vrijheid, dat is levenskunst.

In onze lessen leer je stap voor stap om al die puzzelstukjes in je leven in een logische samenhang te gaan zien. Je ziet hoe het ene probleem het andere veroorzaakt en je leert te herkennen hoe je zelf onbewust destructieve gewoontes hebt ontwikkeld die je steeds weer uit je balans halen of die steeds weer frictie met je omgeving of je idealen veroorzaken. Je leert daarbij ook om in je eigen tempo bij te sturen, zodat destructieve gewoontes stap voor stap worden vervangen door constructieve patronen. Zo leer je te bouwen aan de bewuste invulling van je leven. En dan ga je steeds duidelijke inzien dat saaiheid in een bepaald opzicht het hoogst haalbare is in je leven. Als je écht weet wat je wilt én de kundigheid hebt om dat moeiteloos in te vullen dan heb je de weg naar zelfrealisatie gevonden. Dan is je leven jouw kanaal voor de ervaring van je zielsverlangen. Dan is jouw leven jouw kunstwerk.

Veel succes.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP!

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

1 gedachte over “Geweldige saaiheid door kundigheid in Raja Yoga”

1. Mooi, hoe je beschrijft dat door gelijktijdige beoefening van de Yamas en de Niyamas er geen dilemma bestaat. Een voorbeeld van de waarheid van je elders beschreven stelling: dilemma’s bestaan niet.
    Het woord ‘saaiheid’ heeft bij ons natuurlijk een negatieve klank, energie. Maar ik begrijp helemaal wat je bedoelt als je zegt dat het de moeiteloze vervulling van je zielsverlangen is.
    Wat een prachtige slotzin: “Dan is jouw leven jouw kunstwerk.” 👌🏻🤩

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Yogaschool logo

De Yogaschool

ervaar de kracht van de stilte

De Yogaschool geeft al 26 jaar de gerenommeerde opleiding Raja Yoga en is de grootste yogaschool van Oost-Nederland.

Favorieten

Wil je meer weten?

Kom naar een persoonlijke kennismaking

Ontdekken