inez de bruijn

soyUlLHg

inez de bruijn

Docent Raja yoga

Als kind was ik al graag in repetitieruimtes of beweging studio’s. Ik wilde spelen, dansen en theater maken. Na een opwarming lag ik dan bij te komen en lag zielsgelukkig naar het
systeemplafond te staren. Wat had ik nodig om magie neer te zetten? Eigenlijk niet veel, een ruimte en mijn lichaam waren voldoende. Ik had zin, stelde me open en mocht improviseren.
Het leukste was het als de afspraken van tevoren niet vast lagen, maar dat er daar op dat moment tussen een paar mensen een wereld ontstond die er daarvoor nog niet was.
Magisch vond ik het, alsof de wereld helemaal stil werd en alles geconcentreerd samen kwam in dat ene moment.

Ik ben de acteursopleiding gaan doen en ben ik me altijd bewust geweest van het lichaam als instrument. Maar hoe zorg ik daar nou goed voor? Door enthousiasme of door werkdruk
vergde ik vaak meer van mezelf dan goed voor me was. Waarom was het zo’n uitputtingsslag? Theater wilde ik juist maken om troost, schoonheid, liefde over te dragen. Om het publiek mee te nemen in een magische wereld en ze soms anders naar hun leven en de wereld te laten kijken. Maar ik was mezelf aan het uitputten. Ik wilde weer in balans komen en leven vanuit de zin en het plezier van dat kleine meisje in mij.

Yogalessen volgde ik al jaren bij diverse docenten. Altijd voelde ik al de kracht, maar de essentie kon niemand me echt duidelijk maken. Gelukkig kwam deze opleiding, met haar fijne docenten, op mijn pad. Gedurende de jaren kreeg steeds meer grip op mijn eigen leven terug, voelde me minder en minder geleefd worden en de rust in mij nam toe. Ik ben blij dat ik op dit pad ben gekomen. De verbinding, de eenheid van leven die ik altijd
overal in zocht, en het magische werk heeft een naam; Raja Yoga. Het zijn geen losse oefeningen en geen losse lessen, het is echt een levenshouding voor mij geworden. Ik hoop dit zowel in het theater als hier op de yogaschool verder uit te dragen.

Hopelijk kan ik je hierin meenemen, dat jij de dingen die jij doet, ook met vreugde en liefde kunt doen. Dat je energie toe zal nemen en je deze kunt gaan inzetten voor zaken die echt van wezenlijk belang voor je zijn. Daar kom ik graag voor uit Groningen, waar ik trouwens heerlijk buiten woon met een heel fijn gezin.

OPGELEID BIJ DE YOGASCHOOL

Al onze docenten zijn bij De Yogaschool zelf opgeleid. Ze hebben zonder uitzondering minimaal 4 jaar basis- en docentenopleiding genoten en zij maken deel uit van de Meesteropleiding, zodat alle docenten steeds ook aan hun eigen ontwikkeling blijven werken en ook steeds bij complexere vraagstukken en speciale zorgaandacht voor cursisten en leerlingen op elkaars ervaring kunnen terugvallen. De hechte groep leerkrachten maakt dat wij op een unieke manier lessen kunnen aanbieden en onze kwaliteit al jaren op hoog niveau kunnen houden.