wat is raja yoga

Ervaar de kracht van de stilte

raja yoga uitgelegd

Wat is Raja Yoga? Raja Yoga betekent Koninklijke Yoga. Het is de meest oorspronkelijke en volledige vorm van Yoga. Het zorgt voor een verbetering op alle onderdelelen van het leven. Fysiek, emotionieel en mentaal.

de 8 stappen van patanjali

Yoga beoefening is een proces dat via acht stappen, komt tot het doel: éénwording. Eenwording duidt op de juiste coördinatie van de verschillende onderdelen die jouw mens maken. Fysiek, emotioneel en mentaal. Als die gebieden goed met elkaar samenwerken dan dring je door tot de diepere lagen van jezelf, ook wel de Ziel genoemd. Met als resultaat een toename van meer liefde, vrijheid en rust in je leven. Lees hier meer over de basisopleiding Raja Yoga.

1. Yama's - weigeringen
De Yama's maken je bewust van onbewuste gewoontes die jouw vrijheid beperken: geweld, leugen, diefstal, verspilling van energie en de opstapeling van begeertes. Door juist begrip over deze 5, die vaak iets anders zijn dan ze in eerste instantie lijken, zul je een toename aan rust en vrijheid in je leven ervaren. Hierdoor zal je snel beter gaan functioneren.
2. Niyama's - idealen
De Niyama's geven je richting en stabiliteit voor jouw groeiproces. Het gaat om 5 tools die je steeds weer toe kunt passen. Zuiverheid, tevredenheid, soberheid, zelfstudie en overgave. Dit geeft veel houvast en zingeving in je leven. Hierdoor zul je een steeds mooier mens worden.
3. Asana's - fysieke oefeningen
De Asana's zijn lichaamshoudingen die zorgen voor een toename van vitaliteit, flexibiliteit en kracht. Dit zorgt voor een gezond lichaam. Eventuele klachten zullen snel afnemen en rust en vitaliteit zijn dagelijks voelbaar.
4. Pranayama - energiebeheersing
Pranayama is energiebeheersing en zorgt voor een goede doorstroming van energie. Je energiehuishouding zal beter gaan functioneren waardoor het overzicht en de rust in je leven toe zal nemen.
5. Pratyahara - onthechting
Pratyahara leert je hoe je afstand kunt houden van dat wat onrust veroorzaakt. Het yogaproces maakt je gevoeliger. Het leren van onthechting is belangrijk om emotionele en mentale balans te behouden.
6. Dharana - concentratie
Dharana is concentratie op een zelf gekozen punt. Door goede concentratie verhoog je de kwaliteit van dat gene wat je doet. Er is steeds minder afleiding en dit is de voorbode voor de volgende stap, meditatie.
7. Dhyana - meditatie
Dhyana is meditatie en treedt op wanneer concentratie erg goed lukt. Daardoor zijn er bijna geen onderbrekingen meer in de gedachtenvorming. Dit zorgt voor een directe afname van stress en een toename van rust. Meditatie is voorbode voor de laatste stap: contemplatie.
8. Samadhi - contemplatie
Door middel van Samadhi dring je door tot de diepere lagen van jezelf. Je gaat zien dat een diep gevoel van vreugde, onvoorwaardelijke liefde en vrede altijd in jou zelf aanwezig zijn. Hier kom je tot de werkelijke antwoorden

1. Yama's - weigeringen

De Yama’s maken je bewust van onbewuste gewoontes die jouw vrijheid beperken: geweld, leugen, diefstal, verspilling van energie en de opstapeling van begeertes. Door juist begrip over deze 5, die vaak iets anders zijn dan ze in eerste instantie lijken, zul je een toename aan rust en vrijheid in je leven ervaren. Hierdoor zal je snel beter gaan functioneren.

2. Niyama's - idealen

De Niyama’s geven je richting en stabiliteit voor jouw groeiproces. Het gaat om 5 tools die je steeds weer toe kunt passen. Zuiverheid, tevredenheid, soberheid, zelfstudie en overgave. Dit geeft veel houvast en zingeving in je leven. Hierdoor zul je een steeds mooier mens worden.

3. Asana's - fysieke oefeningen

De Asana’s zijn lichaamshoudingen die zorgen voor een toename van vitaliteit, flexibiliteit en kracht. Dit zorgt voor een gezond lichaam. Eventuele klachten zullen snel afnemen en rust en vitaliteit zijn dagelijks voelbaar.

4. Pranayama - energiebeheersing

Pranayama is energiebeheersing en zorgt voor een goede doorstroming van energie. Je energiehuishouding zal beter gaan functioneren waardoor het overzicht en de rust in je leven toe zal nemen.

5. Pratyahara - onthechting

Pratyahara leert je hoe je afstand kunt houden van dat wat onrust veroorzaakt. Het yogaproces maakt je gevoeliger. Het leren van onthechting is belangrijk om emotionele en mentale balans te behouden.

6. Dharana - concentratie

Dharana is concentratie op een zelf gekozen punt. Door goede concentratie verhoog je de kwaliteit van dat gene wat je doet. Er is steeds minder afleiding en dit is de voorbode voor de volgende stap, meditatie.

7. Dhyana - meditatie

Dhyana is meditatie en treedt op wanneer concentratie erg goed lukt. Daardoor zijn er bijna geen onderbrekingen meer in de gedachtenvorming. Dit zorgt voor een directe afname van stress en een toename van rust. Meditatie is voorbode voor de laatste stap: contemplatie.

8. Samadhi - contemplatie

Door middel van Samadhi dring je door tot de diepere lagen van jezelf. Je gaat zien dat een diep gevoel van vreugde, onvoorwaardelijke liefde en vrede altijd in jou zelf aanwezig zijn. Hier kom je tot de werkelijke antwoorden

De opleiding raja yoga

De Yogaschool - Wam

Basisopleiding

Het doel van de basisopleiding is om je een echte yogabeoefenaar te laten worden, herkenbaar aan een stabiele persoonlijkheid en een rustige geest.

De Yogaschool - Wouter

Docentenopleiding

Als je je verder wilt ontwikkelen en alles weten over de diepe achtergronden van de yoga wetenschap is er de docentenopleiding.

De Yogaschool - Jose

Meesteropleiding

De meesteropleiding leert je om in het dagelijks leven doelbewust het hoger bewustzijn in te zetten. Je ontwikkelt meesterschap.

Kom kennis maken

Meld je gratis en vrijblijvend aan voor een kennismakingsgesprek.