Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.
Het is een weg naar levenskunst.
Een filter voor onzin
Wat heb je nou écht geleerd?
Het internet en de daaruit voortvloeiende sociale media hebben in de afgelopen 20 jaar een enorme informatiestroom opgang gebracht. Zodra jij je een beetje voor persoonlijke ontwikkeling begint te interesseren, gaat er dan ook een wereld voor je open. Het voordeel van deze tijd is dat al die nieuwe media iedereen die iets te melden heeft ook direct een podium verschaft en… tja… het nadeel van deze tijd is dat al die nieuwe media iedereen die iets te melden heeft ook direct een podium verschaft…
Daarom is het, zeker in het begin, moeilijk om voor jezelf te bepalen wat nou relevante inzichten zijn en wat de luchtspiegelingen zijn van ontspoorde profeten. Het is bevorderlijk voor jouw eigen ontwikkeling om een goed filter te ontwikkelen voor alle onzin die dagelijks over je wordt uitgestort. Dan verlies je minder energie. Veel zogenaamde inzichten van anderen zorgen met name voor verwarring. Uiteindelijk gaat het voor jouw ontwikkeling om jouw eigen inzichten en niet om die van anderen.
Dat neemt niet weg dat soms de inzichten van anderen inspirerend voor je kunnen zijn. Daarom heb je per slot van rekening ook een leraar, waar je elke week je lessen volgt. De vraag is dus hoe je voor jezelf bepaalt wat je nou echt leert van de inspiratie van anderen.
De Amerikaanse theoretisch natuurkundige Richard Feynman kwam in 1966 met een simpele manier om dat te toetsen. Dat was een periode waarin de Amerikaanse samenleving aan snelle verandering onderhevig was en waarin veel nieuwe spirituele ideeën de bestaande “waarheden” verdrongen. Het was dus een periode waarin dit vraagstuk van het beoordelen van relevantie net zo actueel was als nu. Kort gezegd stelt Feynman het volgende voor:
Als iemand je een nieuw inzicht uitlegt, heeft die de neiging om daar zijn eigen woorden voor te gebruiken. Vaak gebruikt hij daarbij nieuwe woorden voor een nieuw idee. En daar zit ook direct het gevaar. Want wat is nou echt de betekenis van die nieuwe woorden? Dat blijft vaak vaag en dat blokkeert de leerervaring. Dus als iemand je enthousiast vertelt over zijn unieke nieuwe methode voor zelfrealisatie, stel jezelf dan de simpele vraag: kan diegene je uitleggen wat je in praktische zin zou moeten doen zonder het woord zelfrealisatie te gebruiken. Let er maar eens op. Dit geldt voor heel veel woorden in jouw zoektocht naar bewustwording. Kan jouw leraar je uitleggen wat bewustwording is en wat je ervoor moet doen, zonder het woord bewustwording te gebruiken? Hetzelfde geldt voor “verlichting”, “meditatie”, “roeping”, “bevrijding”, “eenwording” en ga zo maar door. Het zijn allemaal pogingen om een idee over te dragen, maar het woord gaat een eigen leven leiden, zonder dat we echt beseffen wat het betekent en welke methode leidt naar de realisatie van het idee.
Patanjali, zei het veel eerder op een andere manier, abstracter, maar heel helder. In Sutra 9 van deel 1 staat “Sabda-jñānānupāti vastu sūnyo vikalpah.” Volgens de vertaling van Taimni betekent dat: “Een plaatje dat opgeroepen wordt door woorden zonder enige substantie (om het te schragen) is verbeelding, imaginatie”.
In onze opleiding leer je op basis van de opvolgende aanwijzingen van Patanjali, om alle informatie die je opdoet, te filteren voor 3 soorten ‘kennis’: (1) hoe klinkt het, welke woorden gebruiken we en waarom? (2) wat heb je er zelf door gevolgtrekking van geleerd, wat denk je ervan te weten? En (3) wat is de essentie van het vraagstuk. Die vaardigheid geeft je overzicht in ogenschijnlijk ingewikkelde thema’s. Je leert om de hoofdzaak uit alle ruis te filteren. Dat geeft rust en helderheid. Het helpt je om tot diepere verstilling en bewustere keuzes te komen. Het helpt je om jouw leven eenvoudiger en meer in lijn met je diepere verlangens in te richten. Vanuit helderheid ga je prioriteiten stellen. Je geeft minder voeding aan bijzaken.
Het begint allemaal met voldoende vitaliteit en concentratievermogen. Dat zijn de twee pijlers van persoonlijke ontwikkeling. Als je voldoende energie hebt en de mentale discipline hebt ontwikkeld om jouw onverdeelde aandacht op een specifiek vraagstuk te richten, dan leer je om vanuit innerlijke stilte de wezenlijke eenvoud van dat vraagstuk te doorgronden.
Blijf daarom steeds zorgen voor het juiste fundament. Doe Asana en Pranayama voor vitaliteit en mediteer regelmatig voor de ontwikkeling van gerichte aandacht en innerlijke stilte. Dan ontwikkel je helderheid en innerlijke vrede. Vanuit dat bewustzijn ben je een inspiratie voor anderen zonder dat je woorden nodig hebt. Iedereen in jouw aanwezigheid voelt dat jij onder alle omstandigheden rust en overzicht kunt bewaren. Dat voelt veilig, vredig, verbonden. Dat is je natuurlijke toestand. Blijf je dat steeds herinneren in meditatie.
Veel succes.
In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je het zelf toe kunt toepassen.
Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.
Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.