blogs

Het maatschappelijk belang van de Yogaleer, juist nu. (Deel 2)

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. Het is een weg naar levenskunst.

Het maatschappelijk belang van de Yogaleer, juist nu. (Deel 2)

In de vorige blog over dit onderwerp stond het vraagstuk van individualiteit centraal. Mensen voelen zich vanaf hun geboorte afgescheiden van anderen en van het leven in het algemeen. Dat is de dagelijkse bron van onvrede voor mensen. We zijn te druk met verschillen tussen mensen en te weinig met wat ons verbindt. Dat leidt tot onvrede, stress en vermoeidheid.

De gevolgen van afscheiding

Dit probleem van afgescheidenheid heeft vele nadelige gevolgen onder andere voor de gezondheid van mensen. We zijn zeker in de Westerse samenleving (in wezen uit onvrede) zo druk met het profileren van onze identiteit dat we ons lichaam eenzijdig en in onnatuurlijke mate belasten. We zijn druk met gisteren en morgen en te weinig met vandaag én te veel met anderen en te weinig met onszelf. Dat leidt tot chronische vermoeidheid. Dat leidt tot afname van je weerstand en als je daar lang genoeg mee doorgaat word je op een gegeven moment ziek. Dan komt een genetische zwakheid naar boven. Je lichaam is ontzettend geduldig en tolerant maar er komt een punt dat het niet meer gaat. Hoe langer je de boodschappen van je lichaam negeert, hoe structureler de schade die je aanricht. Besef dus goed dat vermoeidheid het begin van ziekte is. Neem ruimte voor herstel als je moe bent. Dat heb je nodig en je helpt jezelf en je naasten ermee. De mensen waar jij zo graag voor zorgt hebben niks aan je als je ziek bent, want dan moeten ze voor jou zorgen.

We lopen vast in de zorg

In Nederland zitten we in een vicieuze cirkel als het gaat om de zorg voor mensen die ziek zijn. Technisch kunnen we steeds meer ziektes behandelen, daarom worden we steeds ouder en hebben we steeds langer zorg nodig. In de afgelopen jaren zijn onze zorgkosten explosief gestegen en er is voorlopig geen einde in zicht. Miljoenen mensen hebben medische klachten en inmiddels is 15% van alle werkenden werkzaam aan het herstel (of het uitstel van overlijden) van die miljoenen mensen die zorg nodig hebben. NB we geven meer dan twee keer zoveel uit aan zorg dan we aan onderwijs uitgeven. We kunnen dus zien dat de verhoudingen zijn scheefgegroeid, maar als we de ontwikkeling doortrekken dan gaan we vastlopen, omdat onze zorgbehoefte zo hard groeit. Er zullen niet voldoende mensen zijn als we zo doorgaan. Je kunt je toch geen samenleving voorstellen waarin meer dan de helft van alle mensen in de zorg werkzaam is? Zover is het nog niet maar uit onderzoek blijkt dat als we niets doen over 40 jaar 1 op de 3 (!) mensen in de zorg moet werken om aan alle zorgvraag te kunnen voldoen. Dat is meer dan twee keer zoveel als nu.

We hebben preventieve zorg nodig

De beoefening van Yoga heeft vele aangetoonde positieve gezondheidseffecten. Daar is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.  Veel onderzoek heeft betrekking op de beoefening van Hatha Yoga, omdat er zoveel mensen zijn die Hatha Yoga een vaste plek in hun leven gegeven hebben en dat is een prachtige ontwikkeling. De relatie tussen gezondheid en milde beweging is inmiddels uitstekend onderbouwd. Raja Yoga gaat een stap verder. Het feit dat je niet goed genoeg voor jezelf zorgt waardoor je op termijn ziek wordt heeft een dieperliggende oorzaak. Dat is het gevoel van afscheiding waar de vorige blog over ging. Je doet jezelf geweld aan uit onvrede met jezelf! In de beoefening van Raja Yoga komen twee vraagstukken samen. We schenken aandacht aan fysieke vitaliteit én óók aan de emotionele en psychologische onderliggende oorzaken van je onbalans. Je leert goed mediteren, waardoor je leert om jezelf objectief te onderzoeken en destructieve overtuigingen te overwinnen. Die combinatie heeft een geweldige preventieve uitwerking op je gezondheid en daar ligt de maatschappelijke oplossing voor ons zorg-vraagstuk. We zullen moeten zorgen dat we minder vaak ziek worden. We zullen moeten leren om onder alle omstandigheden en tot op hoge leeftijd fysiek vitaal en mentaal in balans te blijven. Iedereen verdient een lang gezond leven in harmonie en een gebalanceerd einde.

Dat is het maatschappelijk belang van De Yogaleer. Daarvoor bestaat De Yogaschool en daarom geven we elke dag lessen en roepen we iedereen op om ons voorbeeld te volgen.

Veel succes.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP!

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Yogaschool logo

De Yogaschool

ervaar de kracht van de stilte

De Yogaschool geeft al 26 jaar de gerenommeerde opleiding Raja Yoga en is de grootste yogaschool van Oost-Nederland.

Favorieten

Wil je meer weten?

Kom naar een persoonlijke kennismaking

Ontdekken

Dit vind je ook interessant

Vormen van Yoga

Er zijn zoveel varianten van Yoga dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Toch is in de oorspronkelijke leer heel helder geformuleerd wat Yoga in essentie is.