blogs

De Zonnegroet – Uitleg En Alle Voordelen

Zonnegroet yoga

Zonnegroet Yoga uitleg

De zonnegroet komt uit de yogaleer en is een vertaling van het woord Surya Namaskar. Surya betekent zon en namaskar betekent het hogere in mij ziet het hogere in jou. Het is een reeks van twaalf houdingen achter elkaar die we in een flow en een goede doorstroming achter elkaar uitvoeren. Net zoals de zon opkomt en het leven de dag begint; de actieve kracht komt op. Die activering door middel van een zonnegroet werkt ook voor die activering in jou, de Zonnegroet maakt je wakker, maakt je fit en helder. Na de zonnegroet ben je klaar om de dag te beginnen.

De zonnegroet is goed voor het hele lichaam

De zonnegroet is eigenlijk goed voor het hele lichaam. Het mooie is dat je direct merkt je wakker bent en vervolgens heb je de rest van de dag veel meer energie. Dus als je vermoeid bent en je komt met moeite de hele dag door, zou ik zeggen probeer de zonnegroet nn kijk eens wat voor verschil dat maakt.

Het activerende effect van de zonnegroet

Je buigt het lichaam voorover, je buigt het lichaam achterover, je strekt de binnenkant van de benen. Dat heeft allemaal dat activerende effect van die zonnegroet. Vervolgens werkt het in op de buik organen. Het werkt in onder andere op de schildklier, waardoor heel veel processen in het lichaam gewoonweg weer beter gaan functioneren. Als je dat regelmatig doet, het liefst elke ochtend een aantal keer achter elkaar. Dan zul je zeer zeker effect gaan merken van de zonnegroet. Doe maar met ons mee!

De 10 stappen van de zonnegroet:

Stap 1: handen voor de borst

Je staat voor aan je mat met je voeten aan een gesloten en de handen gevouwen voor de borst.

Stap 2: strekken naar achteren

Op een diepe inademing breng je de armen omhoog, je strekt het lichaam helemaal door naar achteren.

Stap 3: voorover buigen

Op een langgerekte uitademing buig je vervolgens voorover. Houd de benen goed gestrekt en plaats de handen daar waar je bij kunt. Dit kan de grond zijn, maar als je nog wat minder lenig bent dan is het ook prima om je enkels of onderbenen vast te pakken.

Stap 4: een been naar achteren

Op een inademing stap je met je rechterbeen ver naar achteren, het voorste been is gebogen. De linker knie staat recht boven de enkel kijk goed omhoog.

Stap 5: het andere been naar achteren

Het andere been gaat naar achter en je plaatst de voeten naast elkaar. Je neemt een stevige druk stand aan, trekt een navel naar de wervelkolom en spant de armen, benen en buikspieren aan.

Stap 6: knie en borst richting de vloer

In één keer breng je de tenen, knie en borst naar de grond. Dit houd je een korte tijd vast. Zorg er voor dat je buik de grond nog niet raakt.

Stap 7: omhoog strekken

Op een inademing maak je een holle rug, je drukt jezelf met de armen omhoog en de benen en de onderbuik blijven op de mat. Breng je schouders goed naar achteren.

Stap 8: omlaagkijkende hond

Zet de tenen weer op de grond duw de stuit omhoog. Kom in adho mukha svanasana, de omlaag kijkende hond en kijk tussen de armen naar voren. Probeer je rug goed te strekken.

Stap 9: een been naar voren

Breng nu je andere been naar voren, je komt in dezelfde houding als stap 3 alleen dan met je andere been, kijk goed omhoog.

Stap 10: voorover buigen

En dan trek je het been weer bij, je staat weer voorovergebogen in “Uttan Asana” net zoals in stap 2.

Stap 11: strekken naar achteren

Op een inademing kom je weer omhoog en strek je naar achteren. Als je klaar bent, vouw je de handen voor de borst zoals je bent begonnen.

Voel het effect aan van deze fantastische oefeningen, de zonnegroet.

Voor wie is de zonnegroet geschikt?

De Zonnegroet kan door iedereen beoefend worden, alleen of in een groep, het hele jaar door, zowel binnenshuis als in de buitenlucht kan men de zonnegroet uitvoeren. Verder vergt deze oefening slechts weinig tijd. De Zonnegroet beperkt haar werking niet tot een enkel lichaamsdeel; zij werkt in op het hele lichaam. De zonnegroet kost niets, vereist geen speciale kleding en er zijn geen toestellen of apparaten nodig. Twee vierkante meter aan ruimte is voldoende.

Nog meer voordelen van de zonnegroet

We hebben al een aantal voordelen van de zonnegroet genoemd, nu zijn er nog een aantal belangrijke voordelen die de zonnegroet kan brengen.

Prachtige effecten voor de spijsvertering

De Zonnegroet versterkt de spijsvertering door het masseren en kneden van de buik; ze masseert de organen, ze activeert de spijsvertering, doet verstopping verdwijnen en maakt een einde aan een trage of moeilijke spijsvertering. De Zonnegroet maakt de buik- en heupspieren krachtig en houdt daardoor de organen op hun plaats. Stilstand van bloed in de buikorganen verdwijnt. De Zonnegroet synchroniseert de beweging en de ademhaling, en maakt de longen goed schoon, verrijkt de zuurstoftoevoer in het bloed en voert gif- en afvalstoffen af door het intensief uitdrijven van koolzuur en andere gassen via de ademhalingswegen.

Goed slapen

De Zonnegroet versterkt de werking van ons hart, en de doorbloeding van het hele lichaam, wat voortreffelijk is voor de gezondheid. De zonnegroet bestrijdt overspannenheid, hartkloppingen en houdt handen en voeten warm. De Zonnegroet versterkt het zenuwstelsel door het rekken en buigen van de wervelkolom. De zonnegroet regelt de functies van de Sympathicus en de Parasympathicus, en werkt ook om beter te slapen.

De zonnegroet verdrijft snel sombere gedachten

De reeks houdingen in de zonnegroet heeft positieve invloed op depressies, en maakt angstige mensen weer rustig en kalm. De zenuwcellen herstellen zich minder snel dan andere cellen, maar door voortdurende en regelmatige beoefening van de zonnegroet komt het zenuwstelsel in een betere conditie.  De zonnegroet reguleert de werking van de hormoonklieren – in ’t bijzonder de schildklier – door de krachtige intrekking en strekking van de hals.

Door deze regulering van de hormoonklieren gaat men zich beter voelen. De Zonnegroet verbetert de huid. De huid scheidt hoeveelheden gifstoffen uit, want de goed uitgevoerde oefening brengt een lichte transpiratie teweeg. De opperhuid gaat er gezonder uitzien; de huidkleur wordt helder, de goed doorbloede huid verjongt zich.

De zonnegroet verbetert het spierherstel

Zelfs voetballers maken gebruik van de zonnegroet om snel ingezet te kunnen worden vlak voor een wissel. De spieren van hals, schouders, armen, polsen, vingers, rug, nier-gebied, heupspieren, dijen, kuiten en enkels, worden gebruikt, zonder de spieren zwaarder te maken of al te sterk te doen uitzetten. Het versterken van de rug is een eenvoudig maar doeltreffend middel om tal van nier stoornissen te bestrijden.

Bij een warming-up van het Nederlands elftal verwacht je gehol en gedribbel. Maar niets is minder waar. De trainer laat zijn jongens met de zonnegroet beginnen. Niet alleen de fysieke fitheid van onze Oranje-jongens valt dit WK op. Ook mentaal lijken de voetballeeuwen het goed op orde te hebben. Het zou zo maar eens kunnen dat yoga daar een rol in speelt. Een groeiend aantal topsporters integreert yoga in hun trainingsroutine. En nu dus ook het Nederlands elftal. “De innovatieve coach en zet allerlei nieuwe elementen in om het beste uit zijn team te halen”, zegt fysiotherapeut en manueel therapeut Sander Schouwstra bij IBIS.

Verruiming van de borstkas

De Zonnegroet wijzigt het aanzicht en de stand van de borsten van meisjes en vrouwen. De borstkas verruimt zich op natuurlijke manier, en de borsten worden (of worden opnieuw) steviger en elastisch door de stimulans van de hormoonklieren en het versterken van de borstspieren. De Zonnegroet reguleert de werking van de baarmoeder en eierstokken, doet onregelmatige menstruatie en de daarbij optredende pijnen langzaam maar zeker verdwijnen.

Het verdwijnen van vetplooien

De Zonnegroet doet vetplooien verdwijnen, vooral het overtollig vet door overmatige en te rijke voeding, aan de buik, de heupen, dijen, hals en kin. Daarnaast doet de oefening onaangename reuk van het lichaam verdwijnen doordat ze gifstoffen afvoert langs de natuurlijke afvoerwegen: huid, longen, darmen en nieren. De Zonnegroet doet de afweer tegen ziekten toenemen door het organisme te versterken. Tot slot geeft De Zonnegroet geeft een mooie ronding aan het menselijk lichaam zonder overdreven spieruitzetting, doordat ze alle overtollige vet doet verdwijnen.

Grotere souplesse, jij kunt het ook leren

De Zonnegroet geeft gratie en souplesse, maakt dat men zich gemakkelijk beweegt en kan de mens ook voorbereiden op het beoefenen van sport in het algemeen. De zonnegroet  werkt prima als begin om daarna een andere reeks van yogahoudingen te starten. Natuurlijk komt deze reeks in onze lessen aan bod, bouwen we serie rustig op.

De opleiding Raja Yoga

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie. Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De Yogaschool logo

De Yogaschool

ervaar de kracht van de stilte

De Yogaschool geeft al 26 jaar de gerenommeerde opleiding Raja Yoga en is de grootste yogaschool van Oost-Nederland.

Favorieten

Informatie

Wil je meer weten?

Kom naar een persoonlijke kennismaking

Ontdekken

Dit vind je ook interessant

Koninklijke ervaring

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in

Lees meer »
800px-YouTube_social_white_squircle.svg

Abonneer je op ons
youtube-kanaal

IMG_0623

Aanmelden voorprogramma

Meld je aan voor ons voorprogramma en maak op laagdrempelige manier kennis met Raja Yoga.

We gebruiken cookies op deze website om jou de beste ervaring te bieden.

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de brochure naar toe sturen?

 Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden