Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.
Het is een weg naar levenskunst.
Jouw ontwikkeling en de Yogaleer
Zijn lessen en leraren nu anders dan vroeger?
We krijgen wel eens vragen over de ouderdom van De Yogaleer. Het is ongeveer 2.500 jaar geleden dat de Sutra’s van Patanjali op schrift zijn gesteld en dat kwam voort uit een methode die naar schatting al 10.000 jaar daarvoor mondeling van leerkracht naar leerling werd overgedragen. Het is heel begrijpelijk dat mensen zich afvragen of een dergelijke leer nog wel helemaal ‘up-to-date’ is. Jazeker, die methode is nog steeds even relevant als toen. De reden daarvoor is heel eenvoudig.
De Yogaleer geeft antwoord op de meest essentiële vraag in ieders leven:
Waarom voelt de mens zich niet vrij, terwijl die toch een vrije keuze heeft?
Het antwoord daarop is even simpel als de vraag zelf. Dat komt omdat jij gehecht bent aan alles waar jij je mee identificeert (lichaam en geest), terwijl je in jouw achterhoofd best beseft dat die zaken tijdelijk en veranderlijk zijn. En steeds als je iets los moet laten waar je aan gehecht bent, dan ervaar je pijn en daar lijd je onder.
Dat gold voor mensen 10.000 jaar gelden en dat geldt nog steeds. Daarom is de Yogaleer nog steeds even relevant als toen het ontstond. Dat neemt niet weg dat de manier waarop lesgegeven wordt anders is dan toen. Leerlingen waren toen anders en dus waren de lessen anders.
Tegenwoordig worden we heel mentaal opgevoed en opgeleid en ontvangen en zenden we gedurende dag veel meer prikkels dan toen. Een paar duizend jaar gelden was dat allemaal minder. Mensen waren minder individualistisch en gezagsgetrouwer en mensen stonden dichter bij de natuur. Als een leraar je de opdracht gaf om een bepaalde mantra te herhalen, dan deed je dat. Tegenwoordig zijn we veel mentaler, individualistischer en willen we meer overtuigd worden. Daar zijn we zelfs een beetje in doorgeschoten.
In ieder leerproces zijn twee aspecten bepalend voor succes: onthechting en overgave. Eerst moet een leerling onthechten (open gaan staan voor het loslaten van zijn of haar overtuigingen) en vervolgens moet een proces van overgave plaatsvinden (nieuwe inzichten omarmen en je daarnaar gaan richten) en van daaruit moet de leerling zelf tot nieuwe inzichten komen.
Voor iemand die is opgegroeid in een gezagsgetrouwe cultuur zijn onthechting en overgave makkelijker dan in onze huidige individualistische en mentale cultuur. Als er meer trouw is en minder individualiteit, dan is er dus ook meer vertrouwen. Veel oude methoden, die nog steeds gedoceerd worden hebben daar nog kenmerken van. Voorbeelden zijn Vipassana, Transcendente meditatie en de Kriya’s van de Yogaleer. Het zijn effectieve methoden, maar ze accepteren weinig tegenspraak. Je moet gewoon oefenen tot je een ons weegt en dan zul je op termijn de vruchten daarvan plukken. Als jij jouw leerkracht vertrouwt is dat geen probleem, maar als jij bent opgeleid om iedere theorie ter discussie te stellen en iedere leraar in twijfel te trekken, dan werkt het voor jou niet. Een mentale en individualistische cultuur zoals de onze, verzet zich meer. In zo’n cultuur is begrip en overtuiging de weg naar overgave. Dat is het enige verschil. Het nadeel van de mentale weg is dus dat er meer verzet in zit. Daar staat wel tegenover dat als het verzet wordt losgelaten, de overgave vanuit bewuste overtuiging tot stand komt en daardoor standvastig kan zijn.
Maar waak ervoor dat je niet denkt dat de ene weg beter is dan de andere. In Raja Yoga lessen is ruimte voor beide aspecten. Het komt in wezen allemaal op hetzelfde neer. Er is altijd een proces van onthechting en overgave. De ene persoon verzet zich gevoelsmatig, de andere verzet zich mentaal. Dat mentale verzet is meer naar buiten gericht. Dat gaat gepaard met veel zenden en discussiëren. Het gaat ook gepaard met het absorberen van veel kennis. Daardoor zou soms de indruk kunnen ontstaan dat die mentale vormen van verzet ‘ontwikkelder’ of ‘intelligenter’ of ‘meer belezen’ zijn dan van mensen die vanuit hun gevoel door hetzelfde proces heen gaan. Dat is niet zo. Intelligentie is de wezenskracht van Het Leven en er zijn verschillende toegangspoorten naar die intelligentie, die altijd als voorwaarde onthechting en overgave in zich hebben. Dat is alles. Door de ontwikkeling van onze cultuur zijn de lessen van nu dus wel meer gericht op kennisoverdracht en begrip dan vroeger. Onze mentale en individualistische cultuur kent namelijk een enorme valkuil. Mentale activiteit neigt naar twijfel en compromissen… Het gaat erom dat jij je eigen weg naar onthechting en overgave vindt. Op een manier die bij jou past. Jouw leerkracht heeft zijn of haar manier gevonden en deelt ervaringen met je.
Als je mediteert kun je in alle zuiverheid jouw eigen belangrijkste bron van verzet ontdekken en vaststellen waar jij je bevindt in jouw proces van onthechting en overgave. Voel dan goed aan wat je nu nodig hebt. Wat houdt je tegen om meer vertrouwen te ontwikkelen, om los te laten, om je over te geven aan krachten die groter zijn dan jijzelf? Tegenwoordig zijn we geneigd om te denken dat meer kennis de oplossing is. Dat is maar zelden het geval. Meestal is meer vertrouwen in jezelf de oplossing.
Veel succes.
In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je het zelf toe kunt toepassen.
Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.
Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.