blogs

Drie stappen naar rust

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. Het is een weg naar levenskunst.

Drie stappen naar rust

Eén van de meest gehoorde klachten tegenwoordig is dat mensen druk zijn in hun hoofd. Ze piekeren zich suf en ze kunnen het niet stoppen. Slapen daardoor slecht en raken vermoeid. Toch is daar makkelijk wat aan te doen. Besef dat alle mentale drukte voortkomt uit onvrede. Je wilt iets veranderen aan je situatie of je bent bang dat er iets verandert. In de kern gaat het altijd over onvrede met je situatie. Het goede nieuws is dat er bij onvrede steeds weer sprake is van 3 mogelijke oplossingen, die altijd werken.

1. Je neemt een beetje afstand van je situatie en je ziet dat je onvrede voortkomt uit ego. Het betreft een persoonlijke voorkeur en je ziet dat het niet écht belangrijk is. Je leert het te relativeren en je laat het los. Dat is het proces van rust door onthechting. Dan is je rust hersteld.
  2. Er kan ook sprake zijn van een neergaande spiraal. Je merkt dat je situatie gaandeweg slechter wordt. Dat is wat lastiger. Je zult dit eerst moeten herkennen. Veranderingen sluipen langzaam je leven in en het kan best even duren voordat je onderkent dat je bijvoorbeeld echt wel minder energie hebt dan zes maanden geleden. Dat verlangt meer onderzoek en zelfreflectie. Toch is er ook in die situatie altijd één vraag die je de weg wijst van een neergaande naar een opgaande spiraal. Die vraag is: Wat is de kleinst mogelijke stap die je naar een proces van verbetering brengt. Meestal betekent dit vertragen tot je meer helderheid hebt; meer ruimte voor jezelf inbouwen en vaker nee zeggen. Dan voel je direct meer rust en energie en dan kan je vanuit onderscheidingsvermogen een plannetje voor jezelf maken waar je vertrouwen in hebt en dan is ook de rust hersteld.
  3. In het derde scenario is er sprake van moeilijke omstandigheden. De situatie waar jij je in bevindt is moeilijker geworden waardoor je niet meer kunt wat je gewend bent. Dat verlangt dus aanpassing. Dat kun je, want dat is de drijvende kracht achter onze evolutie. Wij mensen zijn geniale aanpassers. Maar het verlangt wel de erkenning dat je te maken hebt met krachten die groter zijn dan jij. Het verlangt acceptatie van de situatie waar je in zit, zodat je weer vooruit kunt kijken. Het verlangt Overgave. Die acceptatie en aanpassing is de derde weg naar innerlijke vrede. De rust is hersteld.

Zo zijn er dus steeds drie eenvoudige stappen naar innerlijke vrede die je dagelijks kunt toepassen. Als je twee maal per dag in stilte 20 minuten bewuste zelfreflectie betracht dan kun je dagelijks deze drie stappen bewust en consequent toepassen. Je leert om de hele dag bewust onthechting, onderscheidingsvermogen en overgave in te zetten ten gunste van je innerlijke vrede. Daardoor functioneer je beter en wordt je plezieriger gezelschap met mensen om je heen die ook waardering voelen voor innerlijke vrede en dan ga je van een neergaande spiraal van innerlijke onrust, vermoeidheid, vergissingen en overleven naar rust, tevredenheid, overzicht en bewust leven. Twee keer per dag 20 minuten, 40 minuten per dag… Doe het gewoon!

Veel succes.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP!

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

1 gedachte over “Drie stappen naar rust”

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Yogaschool logo

De Yogaschool

ervaar de kracht van de stilte

De Yogaschool geeft al 26 jaar de gerenommeerde opleiding Raja Yoga en is de grootste yogaschool van Oost-Nederland.

Favorieten

Wil je meer weten?

Kom naar een persoonlijke kennismaking

Ontdekken

Dit vind je ook interessant

Vormen van Yoga

Er zijn zoveel varianten van Yoga dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Toch is in de oorspronkelijke leer heel helder geformuleerd wat Yoga in essentie is.