blogs

Rede(n) voor overgave

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. Het is een weg naar levenskunst.

Als je als Raja Yoga beoefenaar langer mediteert kom je gaandeweg steeds meer tot de ontdekking dat overgave (de vijfde Niyama) de belangrijkste oefening is. Patanjali zegt duidelijk dat overgave je naar de hoogste staat van meditatie, Samadhi brengt.

Als je er even bij stil staat is het eigenlijk heel logisch. Eenwording komt tot stand door het stilleggen van de wisselingen van het denken. Dat is de eerste inhoudelijke aanwijzing van de Sutras van Patanjali. We verliezen het contact met ons hogere zelf omdat we druk zijn in ons hoofd. Dat is ook hét probleem van onze tijd. Mensen lijden geestelijk door de echokamer in hun hoofd. Het gaat maar door en ze kunnen het niet stoppen. Het drijft velen tot wanhoop.

Als je begint met meditatie dan ervaar je dit probleem zeer bewust. Je aanschouwt je gedachten op een afstandje en je merkt dat het je niet lukt om dat denken te stoppen. En toch is dat dé aanwijzing van Raja Yoga beoefening: leg de wisselingen van het denken stil, dan herstel je de verbinding met je ware aard. Als je dan volhoudt merk je op een gegeven moment dat als je gewoon blijft observeren zonder te reageren de drukte in je hoofd afneemt. Je wordt stiller. Je brein staakt de strijd omdat het niet meer lukt om het ego uit te dagen. Het brein stop omdat jij je overgeeft;  je reageert niet meer op prikkels en dus is het kat-en-muis-spelletje dat je brein de hele dag met je speelt niet leuk meer. Zo eenvoudig is het. Staak je verzet.

De drang om te begrijpen is een poging om tot overgave te komen. Je vindt het makkelijker om iets te accepteren als je het begrijpt. Toch is dat maar schijn, want wat begrijp je echt? Is je inzicht zo diep dat het algemeen toepasbaar is, ben je zo helder dat je het geheel overziet of denk je dat je het weet? En dat is meestal het geval, je denkt dat je het weet, tot je in een situatie komt waarin blijkt dat je helemaal geen vat op de zaak hebt en het dus niet weet. De illusie van begrip geeft je wat schijnzekerheid tot er iets gebeurt waaruit blijkt dat het toch anders ligt. En het aantal mogelijke gebeurtenissen is oneindig, dus je zult nooit tot het punt komen dat je grip op alles hebt. Dát accepteren is overgave. Naarmate je dat beter lukt krijg je een andere kijk op je leven. Je bent niet meer geobsedeerd door de drang naar grip (be-grip) en je accepteert de omstandigheden zoals ze zijn en je richt je aandacht erop om daar dan weer iets moois van te maken. Als kind deed je dat van nature. Als je opgroeit krijg je aangeleerd dat je grip op je leven moet krijgen en naarmate je ouder wordt en meer verantwoordelijkheden en verplichtingen krijgt wordt die drang tot grip steeds groter en dus wordt je steeds drukker in je hoofd en desondanks merk je dat je dat geen controle geeft, want nog steeds gebeurt er van alles dat je niet voorzien had en waar je geen invloed op hebt.

Besef dat het leven jouw onvoorwaardelijke uitnodiging is om je zielsverlangen te realiseren en alles is aanwezig om dat te doen. Hoe meer je daarop gericht blijft en hoe bewuster je naar je gevoel luistert, hoe duidelijker het wordt wat je écht wilt met je leven én hoe makkelijker en vrijer je leven wordt. Je laat alle bijzaken los en richt je op de hoofdzaak. Dan krijg je ook die hoofdzaak. Het leven wordt weer de grote speeltuin die het was toen je klein was. Dat gevoel ben je verloren omdat je op een gegeven moment van alles moest. Je bent jezelf kwijt geraakt en nu moet jij jezelf weer ont-moeten (letterlijk!). Diepe meditatie is je her-inneren wie je echt bent. Je herstelt de verbinding met jezelf.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je het zelf toe kunt toepassen.

INTERESSE? NEEM CONTACT OP!

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

1 gedachte over “Rede(n) voor overgave”

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Yogaschool logo

De Yogaschool

ervaar de kracht van de stilte

De Yogaschool geeft al 26 jaar de gerenommeerde opleiding Raja Yoga en is de grootste yogaschool van Oost-Nederland.

Favorieten

Wil je meer weten?

Kom naar een persoonlijke kennismaking

Ontdekken

Dit vind je ook interessant

Vormen van Yoga

Er zijn zoveel varianten van Yoga dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Toch is in de oorspronkelijke leer heel helder geformuleerd wat Yoga in essentie is.